bloguez.com

Sabtu, 19 September 2009

Pengertian Aidil Fitri.... renung-renungkan

ASSALAMUALAIKUM..APA KHABAR SEMUA??PERtamanya selamat menyambut hari raya aidilfitri..dan tahniah berjaya menghadapi setiap dugaan di bulan puasa..sebagai peringatan dan pengetahuan semua di sini ada beberapa artikel yang dicedok dan di copy p-aste dari beberapa laman web buat renungan bersama...mengenai HAri RAYA Aidilfiri...
Kalu kita bertanya 10 orang mengenai definisi Aidil Fitri; kita akan mendapat 10 jawapan yang berbeza;

1. Ustaz: Aidil Fitri adalah hari kemenangan menentang hawa nafsu setelah berpuasa sebulan di bulan ramadhan

2. Pendakwah: Aidil Fitri adalah hari graduasi madrasah ramadhan

3. Bapak-Bapak: Aidil Fitri adalah hari untuk menghabiskan segala bonus dan elaun yang ada.

4. Ibu-Ibu: Aidil Fitri adalah hari untuk menukar perabot dan curtain

5. Anak-Anak: Aidil Fitri adalah hari untuk bermain bunga api, mercun dan mengutip duit raya

6. Mat Rempit: Aidil Fitri adalah hari untuk menambah statistik Ops Sikap melalui KJR

7. Wikipaedia encyclopaedia: Aidil Fitri adalah "Fasting Day of Celebration"

8. PLUS: Aidil Fitri adalah hari untuk membuat keuntungan dari kutipan tol sebanyak mungkin

9. Polis dan JPJ: Aidil Fitri adalah hari di mana semua cuti kakitangan dibekukan

10. Anak-Anak Yatim: Aidil Fitri adalah hari untuk menitis airmata semasa mendengar takbir raya dan menerima sumbangan dari pihak korporat.

Anda Bagaimana? Apakah pandangan anda mengenai definisi dan cara yang sepatutnya Aidi Fitri dirayakan? Perlukah di definisi semula?
APABILA umat Islam diwajibkan berpuasa sebulan pada bulan Ramadan, saat berakhirnya puasa itu disambut dengan perayaan aidilfitri, yang bererti secara harfiahnya “kembali seperti sedia kala.” Dari segi adatnya umat Islam kembali makan minum di siang hari namun dari segi pengertian agama, umat Islam kembali kepada fitrahnya, iaitu kejadian asal manusia, seperti dikatakan oleh Nabi:“Manusia dilahirkan dalam bentuk fitrah, ibu bapanya yang mencorakkan menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi.” Ertinya, umat Islam setelah melalui tamrin atau latihan jasad dan kerohanian sepanjang bulan Ramadan, dengan menahan segala yang dilarang agama, akan memulihkan kedudukan manusia itu ke tempat yang asal. Tempat asalnya atau fitrahnya ialah “ahsnu taqwim” (sebaik-baik kejadian) seperti diungkapkan dalam al-Quran“Sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dalam keadaan atau binaan yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami lemparkan mereka di tempat yang paling buruk.”
Mengikut hadis, pada bulan Sya’aban, sebelum puasa, kitab amal manusia akan ditutup dan diserahkan ke langit. Manusia selepas itu menjalani tamrin atau latihan pada bulan Ramadan, dan akan memulai cara hidup baru pada bulan Syawal.
2.Adilfitri Sebagai Hari Kemenangan
Hari Raya Aidilfitri adalah hari kemenangan bagi para salihin, muqarrabin dan muslimin. Selama sebulan mereka menghadapi dugaan Allah; siang harinya melawan tuntutan nafsu dan runtuhan amarah; malamnya mereka qiam, bersembahyang tarawih, witir dan bertadarus. Kehadiran Aidilfitri merupakan anugerah Allah kepada hamba-hamba-Nya yang takwa dan tawadhuk.
Hari Raya Aidilfitri sebenarnya puncak peribadatan yang diamalkan di sepanjang Ramadhan. Di pagi Syawal umat Islam berzikir, bertasbih, bertahmid dan bertasyahud sebagai menyatakan kesyukuran ke atas nikmat yang telah dianugerah oleh Allah. Ibadat puasa dalam perkiraan Allah itu sangat tinggi. Diriwayatkan oleh Ahmad Al-Nasai dan Al-Hakim Abu Umamah, katanya, “saya bertemu Rasulullah S.A.W. lalu saya menyatakan suruhlah saya mengerjakan sesuatu amalan yang memasukkan saya ke dalam syurga. Bersabda Nabi Muhammad s.a.w.: “Tetaplah engkau berpuasa, kerana puasa itu tak ada bandingannya.” Kemudian saya mendatangi nabi kali yang kedua, maka nabi berkata pula: “Tetaplah engkau berpuasa.”
Dari riwayat Ahmad Al-Nasai dan al-Hakim Abu Umamah itu, menjelaskan ganjaran puasa ialah syurga. Ini bererti bahawa pahala puasa itu sangat tinggi, dan nilainya di sisi Allah sangatlah besar. Ketinggian dan kebesaran ibadat puasa itu pula, memberi pengertian yang mendalam terhadap definisi Hari Raya Aidilfitri.
3.Definisi Hari Raya Aidilfitri
Sejarah Hari Raya Aidilfitri ini, selain daripada hubungannya dengan ibadat puasa, iaitu menandakan tibanya manifestasi kemenangan, juga sebagai anugerah Allah kepada hamba-hamba-Nya. Fitrah bererti naluri, sesuatu yang selari dengan sifat kejadian manusia. Jadi, Hari Raya Aidilfitri atau ‘Idil al-fithr’ itu ialah suatu perayaan kemenangan yang sesuai dengan kejadian sifat manusia. Hari itu haruslah dirayakan menurut sifat manusia itu sendiri.

Apakah sifat manusia?
Manusia berasal daripada perkataan ‘nun’, ‘sin’ dan ‘ya’, iaitu ‘nusia’. Perkataan ini bermaksud ‘pelupa’, ‘lalai’ atau secara iktisarnya dapat ditegaskan sebagai makhluk yang lemah dan mudah terpedaya. Dari situ timbul perkataan ‘insan’, iaitu hamba yang dicipta oleh pencipta-Nya dalam keadaan yang selalu atau sering ‘kurang berdaya’. Jadi, sama ada manusia atau insan, maknanya adalah sama, iaitu suatu kejadian yang dikelilingi oleh kealpaan dan kelemahan.
Memahami hakikat ini, bukannya bererti sesuatu yang luar biasa, justeru kita manusia dalam hidup ini tidak akan terhindar, malah tidak berkuasa untuk tidak melakukan kesalahan. Bagaimanapun seperti yang diakui oleh Allah sendiri, manusia ini dicipta dalam keadaan sebaik-baik kejadian. Di antara sifat kebaikan manusia itu ialah mempunyai akal, dan boleh berbicara. Dalam diri manusia disediakan perasaan, naluri dan keinginan. Manusia cintakan hal-hal yang indah, cantik dan mengkhayalkan. Manusia inginkan kekayaan. Manusia mahu kebahagiaan dan sebagainya. Itulah fitrah manusia.
Islam adalah agama fitrah. Agama yang paling sesuai dengan sifat dan keinginan manusia. Islam sesungguhnya adalah agama manusia yang memahami jiwa, perasaan dan pemikirannya. Dan Islam juga agama yang mudah, justeru manusia inginkan kemudahan bukan sifat-sifat atau ciri-ciri manusia dan nalurinya, yang bertentangan dengan Islam. Islam membenarkan manusia berkahwin, beranak pinak dan berketurunan. Islam menggalakkan mengumpulkan harta sebanyak-banyaknya asal sahaja dari sumber yang halal.
Oleh kerana manusia dibekalkan oleh bermacam-macam naluri dan fitrah; dan manusia dilepas-bebaskan ingin memenuhi kehendak nalurinya; bererti ia akan terjerumus ke lembah tamak. Manusia yang dijadikan sifat kealpaan dan kelupaan sering sahaja tenggelam ke dasar pemuasan nafsu syaitannya jueteru itu, Islam tidak membenarkan pemenuhan keinginan naluri itu secara membabi buta. Naluri dan fitrah manusia dalam pandangan Islam ada batasannya.
Manusia boleh makan dan minum. Tetapi jangan makan dan minum secara berlebihan. Apalagi memakan makanan yang haram. Dan apabila datang bulan puasa, manusia diharamkan makan di waktu siang harinya. Bukankah ibadat puasa itu, sesungguhnya sebagai jaringan dan tapisan
kepada pemenuhan fitrah yang amarah dan ganas serta rakus itu?
Memahami pengertian ‘manusia’, ‘insan’ dan ‘fitrah’ dalam konteks Islam, kita akan lebih memahami pula definisi dan fungsi Hari Raya Aidilfitri itusebagai hari perayaan yang sesuai dengan sifat manusia. Justeru itu, walaupun hari Raya Puasa ini bererti ‘hari kemenangan’, ‘hari perayaan’ dan ‘hari bersuka ria’, tetapi ada batas-batas dan sempadannya. Kita tidak boleh merayakan dengan memenuhi keinginan nafsu dan rasa pemuasan manusiawi kita. Alangkah buruknya dalam pandangan Islam hari mulia itu kita cemari dengan amalan dan perbuatan jijik yang melanggar batas kesucian.
4.Pengisian Hari Raya Aidilfitri
i)Berpakaian bersih dan bersembahyang sunat
Sebaik-baik merayakan hari yang berkat itu, kita mencontohi amalan-amalan sunnah yang dilakukan oleh Rasullah dan para sahabat baginda seperti berpakaian bersih dan cantik di pagi Hari Raya sebagai tanda kebesaran dan nikmat dari Allah. Ketibaan pagi Sya-wal harus diniati untuk pergi ke masjid bersembahyang sunat Hari Raya Aidilfitri. Nabi Muhammad S.A.W., menurut Anas, ada menyatakan, baginda tidak akan ke masjid sehingga baginda terlebih dahulu makan buah tamar. Hadis Bukhari ini menunjukkan bahawa amalan yang baik di pagi raya itu makan dahulu sebelum pergi ke masjid. Sesampai ke masjid, baginda akan bersembahyang Hari Raya Aidilfitri bersama-sama kaum muslimin; kemudian memberi khutbah.
ii. Bersedekah dan Membayar Zakat Fitrah
Bersedekah dalam konsep Islam di Hari Raya menandakan kesyukuran orang-orang berada bersimpati dengan orang-orang yang kurang berupaya untuk bersama-sama meraikannya. Dalam konteks menolong orang-orang kurang upaya, terutamanya fakir miskin, Islam mewajibkan kaum muslimin supaya mengeluarkan zakat fitrah. Pahala meeka yang mengerjakan rukun islam yang keempat ini hanya akan tergantung di awangan, jika tidak berfitrah; dan akan diangkat ke langit setelah zakat fitrah dikeluarkan. Zakat adalah sebutan dari sebuah hak Allah Taala yang dikeluarkan seseorang kepada fakir miskin. Di dalamnya terkandung harapan untuk beroleh berkat, membersihkan jiwa dan memupuknya dengan pelbagai kebajikan. Siapa yangmembayarnya sebelum sembahyang hari raya menandakan zakatnya diterima Allah dan siapa yang membayar selepas sembahyang, zakatnya samalah seperti sedekah biasa.
Hari Raya Aidilfitri, harus dirayakan oleh setiap golongan Islam, baik yang kaya ataupun miskin. Pada hari itu, tiada perbezaan antara kaya atau miskin. Sebagai bukti hikmat puasa. Puasa mengajar kepada golongan kaya, supaya merasakan penderitaan dan kesengsaraan golongan fakir miskin. Di hari yang mulia itulah golongan kaya, tidak hanya setakat merasakan keazaban itu, tetapi memberikan sebahagian dari kekayaannya untuk dinikmati oleh golongan yang kurang mendapat nikmat dunia ini.
iii. Bermaaf-maafan dan Menjalin Persaudaraan
Suatu amalan yang suci telah menjadi budaya orang-orang Islam di Malaysia pada Hari Raya ialah bermaaf-maafan. Baik yang muda atau tua, menghulur tangan, memberi tahniah dan ‘mubarak’. Mereka mengungkapkan ucapan ‘maaf lahir dan batin’ dan ‘minal a’idin wal faizin’ ( orang yang pulih dan berjaya ) serta memohon diampunkan segala dosa. Memanglah dalam interaksi sosial, tentu ada sahaja perbuatan yang boleh melukakan hati sahabat sesama muslim; begitu juga ada perasaan tidak baik yang tersimpan di sanubari dan batin; pada hari itulah segalanya dibersihkan: memohon ampun agar Tuhan memberikan limpah kurnia-Nya.
Tegasnya Hari Raya Aidilfitri, menjadi jambatan yang menghubungkan silaturahim antara sesama kaum Islam. Sahabat yang jauh didekatkan. Hanya dengan eratnya persahabatan sesama Islam, kekuatan agama ini akan terasa padu dan kukuh. Sebab itu, Islam menggalakkan selepas bersembahyang sunat, berkumpul di rumah untuk merapatkan hubungan sesama keluarga yang menjadi asas mujtamak Islami; kemudian berziarah ke rumah jiran tetangga dan sahabat handai bertujuan untuk mempererat tali persaudaraan yang sedia ada. Sebenarnya kunjungan dan lawatan yang utama ialah menghubungkan persaudaraan bukan makanan yang sedap-sedap semata-mata atau menghias rumah secara berlebihan.
Sebagai negara bermasyarakat majmuk, Hari Raya dapat dijadikan landasan untuk memupuk persafahaman dan muhibah antara kaum. Tuhan sememangnya menjadikan manusia ini bersuku-suku dan berkaum-kaum, tujuannya ialah untuk saling kenal mengenal antara satu sama lain. Maka Hari Raya Aidilfitri ini dapat memenuhi hasrat dan aspirasi ‘perkenalan’ itu.
Cuma, dalam kontek meraikan tetamu bukan Islam ini, janganlah pula terlalu ghairah misalnya sehingga sanggup menyediakan minuman yang haram untuk tetamunya itu. Malah tetamu itu awal-awal lagi menyatakan, jika tidak disediakan minuman keras dia tidak akan datang mengunjung. Jadi, Hari Raya Aidilfitri yang mulia itu, yang berhasrat tujuan untuk muhibah antara kaum, telah menjadi medan maksiat. Sesungguhnya cara muhibah begini, langsung tidak dikehendaki dalam Islam. Sebagai seorang penganut yang diredai, ia harus menjelaskan kedudukan itu kepada sahabat yang bukan Islam itu kerana orang-orang Islam mempunyai caranya yang tersendiri untuk merayakannya.
Islam tidak melarang hiburan atau bentuk pesta sewaktu menyambut Hari Raya Aidilfitri ini. Islam sebagai agama fitrah mengetahui apa yang dirasa, difikir dan diinginkan oleh manusia. Tetapi bentuk hiburan itu tidaklah sampai melampau batas kefitrahan manusia, sehingga ia lupa pada dirinya.
Daripada Aisyah (ra), beliau menyatakan telah datang Abu Bakar ketika dua orang jariah dari golongan Ansar menyanyi dengan lagu ‘youm bu ‘ath’ iaitu hari kemenangan. Saidina Abu Bakar berkata: apakah ada suara syaitan di rumah Rasululah, dan sebenarnya pada hari itu Hari Raya. Hal ini diketahui oleh Baginda Rasululah S.A.W. lalu menyatakan bahawa setiap kaum itu ada hari rayanya dan dan hari raya ini adalah hari raya untuk kaum Muslim. Dari Aishah ini, dapat dirumuskan bahawa pada Hari Raya Aidilfitri ini, Islam membenarkan nyanyian untuk berhibur.
Cuma bentuk nyanyian dan hiburan itu harus difahami. Isi nyanyiannya ialah ‘yaoum bi’ath’ yang dimaksudkan sebagai nyanyian-nyanyian yang berisikan puji-pujian kepada Allah.
Dalam hadis itu tidak menyebutkan kedua-dua jariah itu menyanyi dengan iringan sebarang apa alat bunyi-bunyian. Sesuai dengan Hari Raya Aidilfitri, hari menyambut kemenangan, maka Islam membenarkan umatnya menyanyikan lagu-lagu yang senada dengan syarat-syarat yang diberikan. Di antara lagu-lagu yang dapat dicontohkan ialah lagu-lagu nasyid, berzanji, bernazam dan sebagainya. Sesungguhnya tidaklah sesuai dengan lagu disko atau lagu asmara, yang sama sekali mengenetepikan roh kebesaran Hari Raya itu. Kenyataan-kenyataan ini menunjukkan, bahawa di Hari Raya Aidilfitri kita boleh bergembira, asalkan sahaja mengikut batasan-batasannya.
Batasan-batasan fitrah manusia ini, sesungguhnya mempunyai hikmahnya, supaya manusia menghormati dan memberi penilaian yang tinggi terhadap kejadiannya. Dalam surah al-Israk ayat 70, Allah berfirman “Sesungguhnya Kami telah muliakan anak Adam dan Kami angkat mereka dengan kenderaan di daratan dan di lautan. Kami telah kurniakan kepada mereka rezeki yang baik dan Kami telah lebihkan mereka di atas kebanyakan makhluk yang Kami jadikan dengan kelebihan (yang sempurna)”.Ayat al-Quran ini menunjukkan bahawa manusia itu diberi keistimewaan dan berbagai-bagai kelebihan. Manusia seharusnya bersyukur atas nikmat dan pemberian Tuhan itu.
5.Pengajaran Di Sebalik Hari Raya Aidilfitri
Hari Raya Aidilfitri yang mengingatkan manusia akan kejadiannya yang fitriah itu, haruslah difahami dan disedari. Janganlah melakukan sesuatu yang boleh melanggar kefitriahannya. Sewaktu berhubungan antara satu sama lain, Rasulullah bersabda: “Bergaullah dengan orang-orang menurut apa yang anda suka mereka bergaul dengan anda. Dan jangan suka mementingkan diri sendiri”. Dalam ayat 8 surah al-Maidah, Allah berfirman yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu berdiri kerana Allah, menjadi saksi kerana keadilan. Jangan bahayakan kamu dengan perpecahan suatu kaum dari yang tidak melakukan keadilan. Berlaku adillah, itulah yang lebih hampir kepada takwa dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mengerti apa-apa yang kamu kerjakan.”
Sesungguhnya Islam telah menggariskan konsep fitriah dan konsep pengalaman Hari Raya Aidilfitri itu. Kita sebagai umat Islam hendaklah mengetahui dan membudayakan amalan-amalan yang pernah dilakukan oleh Rasululah dan para sahabat. Tidak ada maknanya puasa dilakukan sepanjang bulan puasa, jika amalan Hari Raya itu dilakukan di luar garis-garis yang dibenarkan. Sesungguhnya amalan dan segala ibadat itu adalah wajib dan sebagai dugaan kebenaran iman.
Ayat 165, surah al-An’am, Allah berfirman yang maksudnya: “Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah di bumi, dan mengangkat darjat-darjat dari kamu atas sebahagian untuk menguji kamu tentang apa yang Dia telah datangkan kepada kamu, lalu Dia mengkhabarkan kepadamu apa-apa yang kamu perselisihkan.” Sesungguhnya ibadat puasa, sama juga dengan ibadat yang lain adalah amanah dan dugaan dari Allah bagi membuktikan keikhlasan dan ketaatbudian insan kepada al-Khaliqnya.

Selasa, 15 September 2009

Pengajaran bacaan

Pengajaran Bacaan Awal Bahasa Melayu Menggunakan Kaedah Gabungan Bunyi Kata Kepada Pelajar Pemulihan


1. Pendahuluan
‘Bacaan’ merupakan kemahiran yang terpenting, bukan sahaja terhadap kebolehan membaca itu sendiri, tetapi seterusnya untuk seluruh pembelajaran murid-murid itu. Kegagalan menguasai kemahiran asas membaca ini merupakan sesuatu yang amat merugikan bagi seseorang murid bukan saja pada masa persekolahan bahkan pada masa kehidupan dewasa murid-murid berkenaan.

Menurut Isahak Harun (2004) terdapat dua mazhab besar tentang cara kanak-kanak mula membaca; Beliau mendefinisikan bacaan sebagai tentang bagaimana kanak-kanak mengenal dan mentafsir simbol-simbol tulisan dan memberi makna kepadanya. Mazhab pertama merujuk kepada perspektif linguistik yang berasaskan kepada anggapan bahawa bahasa terdiri daripada ‘bunyi’ dan adunan bunyi yang menjadikan perkataan.

Mazhab ini mengajar kanak-kanak membaca bermula dengan menghafal simbol-simbol yang mewakili bunyi asas ini (fonem), iaitu huruf abjad dan bunyi-bunyi huruf tersebut. Kaedah ini juga dikenali sebagai pendekatan fonik. Di Malaysia kaedah ini sinonim dengan kaedah abjad iaitu kaedah mengenal nama-nama huruf yang digunakan dalam tulisan bahasa Melayu. Kaedah ini menegaskan hafalan-hafalan yang agak kurang bermakna bagi kanak-kanak.

Mazhab kedua berasaskan kepada teori psikologi kognitif yang beranggapan bahawa kanak-kanak belajar bahasa melalui ‘perkataan-perkataan’ dan ayat yang bermakna kepadanya. Murid-murid membaca bermula dengan melihat seluruh perkataan dan ayat yang bermakna.Kaedah ini dikenali sebagai kaedah seluruh perkataan (whole word) atau kaedah pandang dan sebut. Variasi lanjutan daripada kaedah ini adalah kaedah frasa, kaedah ayat dan kaedah cerita (Isahak Harun, 1989).

Pandangan daripada mazhab-mazhab ini mencetuskan kepada kaedah pengajaran awal asas membaca yang pelbagai di Malaysia. Antara kaedah yang telah digunakan di Malaysia ialah kaedah campuran, Kaedah DBP, Pendekatan Bacaan Asas Pusat Perkembangan Kurikulum (PEBAS), Kaedah Atan Long, Kaedah cerakin, kaedah eklektik, kaedah abjad, dan Kaedah Gabungan Bunyi Kata (KGBK) . Kaedah-kaedah yang digunakan ini mempunyai kekuatan dan kelemahan yang boleh digunakan kepada murid-murid pemulihan khas.

Murid-murid pemulihan khas juga seorang individu dan anggota masyarakat. Jadi murid-murid ini juga memerlukan pendidikan asas termasuklah belajar membaca. Maka pemulihan khas bertujuan untuk memberi ‘rawatan’ yang diharapkan dapat ‘mengubati’ pelajar lambat ini (Chua Tee Tee dan Koh Boh Boon, 1992). Seterusnya satu kaedah yang tepat perlulah dikenalpasti bagi mengatasi masalah ini. Penulis amat berminat dengan Kaedah Gabungan Bunyi Kata yang dirasakan begitu istimewa untuk mengajar murid-murid pemulihan khas membaca di peringkat sekolah menengah.

2. Kaedah Gabungan Bunyi-kata (KGBK)
2.1. Latar belakang
Kaedah Gabungan Bunyi-kata ini diilhamkan oleh Profesor Dato’ Dr. Isahak Harun yang dinyatakan melalui pembentangan kertas kerja di KONPEN IV anjuran Persatuan Suluh Budiman di Kuantan, pada 8 hingga 10 Disember 1979. Beliau telah memperkenalkan kaedah ini sebagai cadangan untuk mengatasi masalah membaca banyak murid di sekolah rendah, terutama di sekolah kebangsaan yang tidak boleh membaca. Rentetan itu kertas kerja tersebut telah diterbitkan dalam Jurnal Dewan Bahasa, jilid 24 bil. 7, Julai 1980.

Kaedah ini turut dijadikan salah satu kaedah pilihan (ke-4) dalam buku panduan am, kurikulum baru sekolah rendah (KBSR) terbitan Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 1981. Seterusnya kaedah ini telah dijadikan asas untuk panduan guru Bahasa Malaysia (KBSR) Tahun Satu untuk sekolah SRKJ Cina dan SRKJ Tamil pada Jun 1981. Namun begitu, kaedah ini tidak digunakan di sekolah kebangsaan untuk mengajar bacaan asas pada Tahun Satu. Selain itu juga, kaedah KGBK digunakan oleh tadika swasta di Bandar-bandar seluruh Malaysia dengan menggunakan buku ‘Kegiatan Tadika 2 Bahasa Malaysia, Mari Membaca’ yang diterbitkan oleh Fajar Bakti (Isahak Harun, 2004).

2.2. Asas Kaedah Gabungan Bunyi-Kata

Kaedah ini merupakan satu kaedah yang sistematik. Menurut Isahak Harun (2004) perlunya mengambil kira perkara-perkara berikut;

2.2.1: Sistem ejaan Bahasa Melayu adalah ‘alphabetic’ dan fonemik . Hal ini menjelaskan
bahawa adanya hubungan yang rapat antara simbol atau huruf dan bunyinya. Hal
ini berbeza dengan sistem ejaan Bahasa Inggeris yang bercelaru.

2.2.2: Suku kata ejaan Bahasa Melayu adalah mudah dan jelas, jika dibandingkan dengan
bahasa-bahasa lain.

2.2.3: Murid-murid Melayu telah mempunyai perbendaharaan kata dalam bahasa Melayu
yang mencukupi untuk mereka belajar membaca dalam Bahasa Melayu. Begitu
juga dengan murid Cina dan India rakyat Malaysia yang sudah mempunyai
perbendaharaan kata Bahasa Melayu terutamanya diperingkat sekolah menengah.
Seterusnya hal ini menjelaskan bahawa tidak sesuai digunakan kaedah yang
digunakan mengajar bahasa kedua seperti Bahasa Inggeris untuk mengajar bahasa
pertama yang berbeza.

Unsur membunyikan huruf dengan membina dan membaca perkataan boleh digabungkan dalam sesuatu pengajaran-pembelajaran membaca. Susunan bahan-bahan adalah secara ‘developmental’, kumulatif dan sistematik. Hal ini memudahkan guru-guru mengajar dan memudahkan murid belajar membaca dan menulis. Pendekatan gabungan dan susunan bahan secara kumulatif tidak mungkin berlaku dalam pendekatan abjad/ fonik, pendekatan seluruh perkataan atau pendekatan eklektik yang digunakan pada masa ini.

Gabungan mengenal bunyi huruf dengan membina-dan-membaca perkataan dalam satu atau dua pelajaran, dan murid terus membaca perkataan, frasa atau ayat. Hal ini yang membezakan KGBK dengan kaedah-kaedah lain yang berpegang kepada dua mazhab utama awal membaca. Selain itu, KGBK dibina atas keistimewaan ejaan Bahasa Melayu yang fonemik dan sistematik dan suku kata yang jelas. Di samping itu juga, pemilihan susunan abjad yang diajar telah dikenalpasti melalui kajian yang menyeluruh berdasarkan kepada yang mudah, dekat dengan kanak-kanak dan tidak mengelirukan.

2.3: Ciri-ciri


2.3.1: Murid-murid tidak perlu diajar semua abjad dalam sistem ejaan Bahasa Melayu
sebelum mereka boleh diajar membaca.

2.3.2: Menggabungkan kemahiran bunyi beberapa abjad, suku kata dan membaca
perkataan/ frasa/ ayat bermakna dalam satu atau dua pelajaran.

2.3.3: Gabungan dibuat secara sistematik, dan tiap-tiap pelajaran berikutnya beransur-
ansur memperkembangkan kemahiran sebelumnya.

2.3.4: Kad imbasan amat diperlukan untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti
yang disarankan.

2.3.5: Untuk peneguhan kemahiran murid-murid membaca mereka perlu diberi bahan-
bahan bacaan yang berperingkat-peringkat supaya mereka dapat melatih membaca
sendiri. Bahan-bahan bacaan yang sesuai perlu disediakan untuk murid-murid
sentiasa dekat dengan membaca.

3. Cara Mengajar Menggunakan KGBK

Kaedah Gabungan Bunyi Kata menyenaraikan beberapan abjad vokal dan konsonan yang perlu diajar mengikut tertibnya. Huruf vokal yang mula-mula diajar ialah

‘a i u’

dan susunan konsonan berikut;

b k c s t m n g l j h y f w q v z


Untuk menjelaskan kaedah ini, Isahak Harun (1979) menggariskan beberapa langkah berikut;

i. Mulakan dengan memperkenalkan bunyi tiga huruf vokal a, i dan u. Dengan menggunakan kad imbasan. Buat latihan membunyikan huruf itu beberapa kali, selang seli.

ii. Kemudian perkenalkan pula bunyi dua atau tiga huruf konsonan, misalnya b, dan k. dengan menggunakan kad imbasan, dan buat latih tubi beberapa kali supaya murid dapat menyebutkan bunyi tiap-tiap simbol itu dengan jelas.

iii. Gabungan bunyi tiap-tiap huruf konsonan dengan huruf vokal supaya menjadi suku kata.

ba bi bu
da di du
ka ki ku

seterusnya bentukkan beberapa perkataan yang bermakna;

da da dada
ba ba baba
bu bu bubu
ku ku kuku

Ulang ini beberapa kali, kemudian gabungkan dua perkataan menjadi ayat dan latih murid-murid membacanya:

dada baba
bubu baba
kuku baba


iv. Perkenalkan gabungan lain;

a da ada
a ku aku
ku da kuda
bu ku buku
bu ka buka

suruh murid-murid membaca ayat-ayat berikut daripada beberapa perkataan di atas;

baba ada bola
baba ada kuda
baba ada bubu
baba buka buku
Baba buka bubu

kemudian gantikan ‘baba’ dengan ‘aku’ dan ulang membacanya. Seterusnya baca ayat-ayat berikut;

kuda dia
kuda baba
kuda aku/ ku

Gantikan ‘kuda’ dengan ‘buku’, ‘kuku’ dan ulang bertubi-tubi dengan kad imbasan.

v. Perkenalkan gabungan bunyi lain seterusnya.

i bu ibu
bu di budi
u da uda
budi ibu
budi ibuku
budi uda
da a dia
ka ki kaki
kaki dia
kaki ibu
kaki kuda

suruh murid membaca ayat-ayat yang menggunaka berbagai-bagai perkataan yang dicipta;

ibu buku buku uda
baba uda bubu
udaku ada kuda
dia kaki kuda

vi. Seterusnya, bolehlah pula diperkenalkan bunyi konsonan yang lain mengikut susunan yang telah ditetapkan. Galakkan murid-murid mengenal sendiri perkataan-perkataan baru dengan membuat latih tubi.
vii. Akhir sekali bolehlah diperkenalkan bunyi gugusan dalam ejaan bahasa Melayu seperti;

ng bising, datang, sayang
nga nganga, singa
sy, sya syarat , syarikat
gh (gha) nyanyi, nyaring, punya

Selain itu, prinsip yang perlu diingati ketika menggunakan kaedah ini adalah;

i. Memperkenalkan terlebih dahulu vokal dan konsonan yang kerap digunakan dalam ejaan Bahasa Melayu, kemudian baru perkenalkan yang kurang digunakan. Hal ini bermakna tidak perlu memperkenalkan huruf dan bunyi mengikut susunan biasa dalam abjad (a-z).

ii. Susunan nama-nama huruf dan cara menulis huruf besar boleh dibuat secara tidak langsung kemudian.

iii. Tidak perlu memisah-misahkan dengan jauh dan jelas antara langkah mengajar bunyi huruf, bunyi suku kata dan sebutan perkataan. Boleh digabungkan dalam satu pelajaran.

iv. Memerlukan latihan membunyikan dan memandang huruf, suku kata dan perkataan tertulis. Dengan itu penggunaan kad imbasan dan papan hitam amat diperlukan.

v. Kaedah ini juga cuba untuk mengurangkan penggunaan gambar kerana mengganggu tumpuan murid membunyi dan memandang lambing-lambang bunyi, suku kata dan perkataan dengan cepat. Hal ini bertujuan supaya murid-murid mendapat kemahiran-kemahiran asas untuk membaca sendiri perkataan-perkataan baru dan seterusnya bahan-bahan bacaan secara berperingkat-peringkat.

vi. Latihan dan ulangan yang munasabah dan beragam amatlah penting untuk mengukuhkan kemahiran.

vii. Latihan menulis bolehlah dilakukan selepas tiap-tiap latihan membaca. Latihan menulis berdasarkan perkataan-perkataan yang dibaca supaya boleh meneguhkan kemahiran membaca.

4. Mengajar Menggunakan Kaedah KGBK Murid Pemulihan Khas

Murid pemulihan khas sekolah menengah berbeza dengan kanak-kanak yang mula-mula belajar membaca. Pengalaman penulis mengajar murid-murid pemulihan khas telah berjaya mengenalpasti perbezaan tersebut. Penulis telah menggunakan dua orang murid pemulihan khas untuk mengajar membaca. Oleh itu, guru perlu menyedari bahawa murid-murid sekolah menengah adalah berbeza daripada segi pendedahan kepada membaca.

Biasanya murid-murid di sekolah menengah telah belajar membaca dan semestinya terdedah kepada kaedah-kaedah awal membaca yang lain. Antara yang dikenalpasti aspek yang telah dikuasai oleh murid-murid pemulihan khas di sekolah menengah adalah;

i. Sudah mengenal abjad dalam sistem ejaan Bahasa Melayu ( a – z) sama ada semua atau sebilangan sahaja.
ii. Sudah boleh menyebut nama-nama abjad dalam sistem ejaan Bahasa Melayu.

iii. Sudah boleh menyebut bunyi abjad mudah dan biasa digunakan.
iv. Sudah boleh mengeja suku kata terbuka.
v. Sudah boleh membatang suku kata terbuka.

Didapati juga bahawa murid-murid yang tidak menguasai aspek-aspek di atas mempunyai masalah yang lain seperti terencat akal atau masalah-masalah kecacatan lain.

Aspek- aspek yang perlu disedari untuk mengajar membaca menggunakan KGBK di sekolah menengah adalah;

i. Murid akan mengeja suku kata atau perkataan yang dibaca dengan menyebut nama abjad. Guru perlulah membiasakan murid menyebut bunyi huruf bukannya nama abjad. Namun begitu, guru perlulah mengelakkan daripada terlalu banyak menegur murid dalam aspek ini dan lebih utama murid menguasai kemahiran. Dengan itu, guru boleh membiarkan sahaja murid membaca cara yang biasa kepada mereka.
ii. Murid akan terganggu dengan kaedah baru bagi mereka. Oleh itu, perlulah guru banyak menggunakan latih tubi untuk membiasakan mereka.
iii. Murid inginkan aktiviti menulis. Oleh itu, menulis boleh dijalankan untuk tujuan sebagai pengukuhan.
iv. Guru membantu membentuk perbendaharaan kata murid-murid kerana biasanya murid-murid pemulihan khas mempunyai perbendaharaan kata yang sedikit.

Langkah pertama yang perlu dilakukan oleh seseorang guru ialah menjalankan ujian diagnostik yang bertujuan untuk mengetahui tahap pencapaian sebenar murid. Ujian diagnostik kaedah ini telah dibina oleh Profesor Dato’ Dr. Isahak yang dibahagikan kepada 12 tahap. Tahap-tahap ini dibahagikan kepada tahap-tahap berdasarkan kepada penguasaan mengenal huruf, suku kata, perkataan dan frasa (rujuk lampiran A). Biasanya murid di sekolah menengah sudah menguasai beberapa tahap membaca. Setelah dikenalpasti tahap pencapaian barulah pengajaran sebenar dapat dlakukan.

5. Dapatan

5.1: Kekuatan

Penulis memilih KGBK kerana keistimewaan yang terdapat dalam kaedah ini yang dilihat dapat membantu murid-murid pemulihan khas untuk menguasai kemahiran membaca. Antara kekuatan dan keistimewaan kaedah ini adalah;

i. Sesuai dengan sistem ejaan Bahasa Melayu yang fonik dan suku kata yang jelas.
ii. Murid-murid tidak terbeban dengan menghafal abjad.
iii. Susunan bahan secara developmental, kumulatif dan sisitematik memudahkan guru mengajar dan murid belajar.
iv. Menarik minat dan tidak menjemukan kerana murid belajar bunyi huruf, suku kata, perkataan dan frasa dalam satu pelajaran.
v. Murid-murid tidak perlu mengeja dan membatang.
vi. Tidak memerlukan bahan Bantu mengajar yang banyak dan tidak susah untuk dibina. Bahan Bantu mengajar utama ialah kad imbasan dan papan hitam.
vii. Sesuai dengan murid pemulihan khas kerana tidak memerlukan hafalan.
viii. Menekankan aspek bahasa berirama yang menarik minat murid-murid.
ix. Boleh disesuaikan dengan lain-lain kaedah seperti kaedah bercerita.
x. Penggunaan ICT boleh digunakan dengan meluas dalam mengajar menggunakan kaedah ini.
xi. Murid-murid pemulihan khas di sekolah menengah boleh menguasai kemahiran membaca dengan lebih cepat berbanding menggunakan kaedah yang biasa.

5.2: Kelemahan

i. Murid sudah biasa menggunakan kaedah lain seperti kaedah abjad akan menyebabkan berlakunya kekeliruan. Hal ini juga menjejaskan kebolehan murid tersebut dan terpaksa bermula semula.
ii. Murid sukar membezakan antara bunyi abjad dengan nama abjad.
iii. Sukar menyebut bunyi abjad tertentu dan mengganggu pembelajaran.
iv. Sukar mencari contoh perkataan yang sesuai dengan konsonan yang telah diajar.
v. Murid tidak memahami maksud perkataan yang telah dibina dan memerlukan penjelasan daripada guru. Murid-murid pemulihan khas sukar untuk memahami maksud perkataan dan memerlukan bahan maujud atau gambar untuk membantu penerangan. Hal ini menunjukkan bahawa murid-murid tidak mempunyai perbendaharaan yang cukup.

5.3: Dapatan-dapatan lain
i. Kemahiran-kemahiran asas bacaan perlu diperkukuhkan terlebih dahulu sebelum murid dapat membaca frasa.
ii. Murid-murid lebih mudah memguasai kemahiran jika diajar secara individu berbanding secara kumpulan atau kelas.
iii. Lebih mudah mengajar murid-murid yang tidak tahu apa-apa daripada murid-murid yang telah menguasai beberapa kemahiran asas seperti mengeja dan membatang.
iv. Latih tubi adalah aspek yang perlu diutamakan.
v. Gabungan dengan kaedah bercerita banyak membantu penguasaan kemahiran dan ingatan murid-murid.

Penutup

Sebenarnya kajian mengajar menggunakan Kaedah Gabungan Bunyi-kata di peringkat sekolah menengah belum lagi dijalankan. Apa yang dilakukan oleh penulis dalam menyediakan kertas kerja ini ialah pengalaman penulis mengajar murid-murid pemulihan khas di sekolah penulis mengajar. Pada mula mengajar menggunakan kaedah fonik tetapi kesannya begitu lambat dan mengambil masa. Selain itu juga, terlihat sikap murid-murid yang boring dengan apa yang diajar. Perkara ini lumrah kerana murid-murid terpaksa menghafal perkara yang sama iaitu abjad ‘a hingga z’ semenjak di sekolah rendah lagi.
Murid-murid juga mungkin berasa rendah diri kerana masih membaca ‘abc’. Dengan menggunakan KGBK kata ini murid-murid berasakan satu kelainan dan mereka sudah mampu untuk membaca buku cerita yang mudah. Keyakinan murid-murid dapat ditegarkan suapaya kemahiran asas ini dapat dikuasai.
Tuntasnya, didapati Kaedah Gabungan Bunyi-kata mampu mempercepatkan penguasaan kemahiran menulis murid pemulihan khas di sekolah menengah. Hal ini dibuktikan dengan kejayaan murid-murid penulis yang kini mampu membaca dengan lancar buku cerita mudah termasuklah buku cerita yang mempunyai suku kata tertutup.

BIBLIOGRAFI

Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman (2003). Falsafah Pendidikan dan Kurikulum.
Tanjung Malim: Quantum Books.
Azman Wan Chik (1979). Mengajar Bahasa Malaysia. Jilid 1: Perkaedahan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Chua Tee Tee & Koh Boh Boon (1992). Pendidikan Khas dan Pemulihan: Bacaan Asas.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Isahak Harun (2004). Laporan Kajian Awal Membaca Bahasa Melayu. Tanjung Malim:
UPSI.
Isahak Harun (2006). Mudah Membaca Bahasa Melayu: Edisi Guru 1. Shah Alam:
Penerbit Fajar Bakti.
Isahak Harun (2006). Mudah Membaca Bahasa Melayu: Edisi Guru 2. Shah Alam:
Penerbit Fajar Bakti.
J.S. Farrant (1971). Principles and Practice of Education. London: Longman Group
Limited
Wiley Blevins (1998). Phonics From A to Z: A Practical Guide. New York: Professional
Books.
Ehsan :Jamaluddin Bin Abdul Rahman

Ahad, 13 September 2009

boneka

PENGENALAN

BONEKA adalah merupakan sebagai sebarang benda objek yang digerak lakonkan oleh pemain sama ada secara sentuhan atau arahan yang bertujuan menyampaikan mesej. Apa-apa sahaja benda atau objek ini dapat dijadikan boneka itu pemain akan mencuba untuk menghidupkan watak sama-ada menerusi dialog yang dipertuturkan oleh pemain atau aksi boneka tanpa sebarang sebarang dialog.

Boneka ini digunakan sebagai alat bantu pengajaran dan pembelajaran untuk menyampaikan cerita dengan lebih berkesan lagi. Pendengar akan dapat menghayatinya dengan khusyuk sesebuah cerita dengan memberi tumpuan sepenuhnya di samping melihatkan diri secara tidak langsung melalui penggunaan boneka. Kesannya dari permainan boneka cukup baik ke arah pendedahan kanak-kanak untuk berkomunikasi , melahirkan idea kreatif dalam penciptaan cerita, dan merangsang imaginasi. Selain daripada itu, penggunaan boneka juga dapat memberi pengalaman belajar bekerjasama secara berkumpulan. Pencerita membawa pengalaman luar untuk direalisasikan menerusi daya imaginasi pencerita dan kanak-kanak menjadi andaiannya.

Sejarah ringkas

Perkataan puppet atau boneka berasal daripada perkataan Latin iaitu pupa. Ahli sejarah berpendapat bahawa boneka telah mula dijumpai kira-kira 3000 tahun sebelum Masihi oleh orang-orang Mesir dan Cina. Bahan yang digunakan adalah kayu, tanah liat atau tulang binatang. Boneka yang lebih indah dibuat daripada lilin dan gading gajah. Boneka yang dibuat pada masa itu bukan dibuat sebagai mainan kanak-kanak tetapi banyak digunakan untuk keperluan keagamaan atau upacara adat yang rasmi.
Tidak ada seorang kanak-kanak pun pada ketika itu yang membayangkan akan bermain dengan boneka-boneka ini. Bentuknya sangat berbeza dengan pasaran yang terdapat pada masa kini. Dulu, bentuknya tidak menarik, dan dikatakan sangat menyeramkan dan menakutkan sehinggakan kanak-kanak enggan memilikinya. Boneka tersebut sangat kaku dan tidak boleh digerak-gerakkan.
Boneka dengan lengan dan kaki yang dapat digerakkan buat pertama kalinya pada 600 tahu sebelum Masihi. Pada abad ke 5 hingga 15, boneka masih tetap digunakan untuk upacara ritual dan keagamaan.

Boneka Barat

Bermula pada abad ke 15 di kota Nurembergm Ausburg dan Sonnerberg Jerman, boneka telah dibuat sebagai alat mainan kanak-kanak. Boneka tersebut telah diperbuat dari tanah liat, kayu, dan lilin serta diberi pakaian yang menggambarkan wanita Jerman pada masa itu. Pada masa yang sama, fabrik pembuat boneka di Inggeris, Perancis, Itali, dan Belanda membuat boneka yang sama dengan pakaian khas daerah setempat. Boneka dari masing-masing negara ini banyak dijual untuk dijadikan cenderamata. Pada abad ke 16, Belanda telah mencipta mata boneka dari gelas dan dapat digerakkan sehingga boneka dilihat menjadi lebih hidup. Tahun 1675 boneka telah diperkemaskan lagi dengan rambut sehingga bentuknya sama dengan boneka yang banyak dijumpai pada masa kini. Pada tahn 1710, sebuah kilang pembuat boneka telah berjaya membuat boneka yang dapat menangis disusuli dengan boneka yang dapat berjalan pada tahun 1735.

Di akhir Perang Dunia I, Amerika telah mencatat satu sejarah sebagai negara penghasil boneka terbesar di dunia. Di antara tahun 1925 dan Pernag Dunia II, kilang membuat boneka berjaya membuat boneka menjadi yang lebih menarik, lebih menyerupai bentuk yang ditirunya. Boneka ini telah dilengkapi dengan mata yang dapat mengedip lengkap dengan bulu matanya, dan dapat membuka mulut sehingga terlihat deretan giginya yang rapi atau boneka yang dapat makan dan minum sendiri. Boneka-boneka ini telah dijual dengan harga yang mahal.

Perancangan Boneka Untuk Kanak-kanak

Boneka merupaka sebarang objek yang digeraklakonkan sama ada secara sentuhan atau arahan oleh pemain dengan tujuan menyampaikan mesej. Apa-apa sahaja objek dapat dijadikan boneka sekiranya objek digerakkan oleh pemain. Sewaktu menggerakkan boneka pemain menghidupkan eatak menerusi dialog atau aksi boneka tanpa sebarang dialog.

Boneka juga digunakan sebagai alat bantu untuk menyampaikan cerita dengan berkesan. Pendengar dapat menghayati sesebuah cerita denganpenuh tumpuan disamping melihatkan diri secara tidak langsung melalui penggunaan boneka. Kesannya cukup baik ke arah pendedahan berkomunikasi, melahirkan idea yang kreatif dalam penciptaan cerita, dan merangsang daya imaginasi. Selain itu, penggunaan boneka dapat memberi pengalaman belajar bekerjasama secara berkumpulan. Pencerita membawa pengalaman luar untuk direalisasikan menerusi daya imaginasi pencerita dan kanak-kanak menjadi andaiannya.

Jenis-jenis boneka

Boneka Sarung Tangan
Sarung tangan boleh digubah menjadi badan dan anggota boneka. Semasa menggunakan boneka jenis ini jari dimasukkan ke dalam sarung tangan itu dan gerakkan untuk menghidupkan anggota boneka.

Boneka lidi

Boneka ini diperbuat daripada bahan yang keras atau tebal. Kemudian lidi panjang diletakkan pada badan boneka termasuk pada anggota-anggota tertentu yang bakal digerakkan semasa menggunakannya, boneka dijulang pada lidi utama dan lidi-lidi yang lainnya digoyangkan untuk menggerakkan anggota badan boneka tersebut.

Wayang Kulit

Rupa bentuk boneka dilukis di atas kertas tebal, diwarnakan dan bentuknya di potong keluar. Lidi-lidi halus diletakkan pada tempat-tempat tertentu pada badan boneka itu. Semasa memainkan boneka ini, ia ditempatkan di bahagian belakang satu skrin putih. Lampu dinyalakan dan bayang-bayang boneka tersebut akan kelihatan di atas skrin. Lidi digoyang-goyangkan untuk menggerakkan anggota boneka. Satu lagi cara persembahan wayang kulit ialah dengan menggunakan OHP sebagai sumber cahaya dan imej boneka akan terpapar di atas skrin.

Boneka Bertali

Boneka bertali atau ‘marionette’ diperbuat daripada bahan-bahan keras seperti papier mache, plaster-of-Paris atau kayu. Tali-tali halus disambungkan kepada bahagian-bahagian boneka yang boleh bergerak. Semasa digunakan, tali-tali itu ditarik-tarik untuk membuat anggota-anggota boneka tersebut bergerak.

Topeng
Topeng boleh diperbuat daripada kertas atau dengan menggunakan papier mach. Topeng amat sesuai untuk situasi main peranan atau lakonan dalam mata pelajaran Bahasa atau Pendidikan Moral.

Jenis cerita
Terdapat pelbagai jenis cerita yang dijadikan bahan untuk kanak-kanak antaranya mengenai cerita haiwan, kehidupan seharian, keadaan semasa dan lain-lain lagi.

Teknik bercerita dengan menggunakan boneka ini sesuai digunakan bagi pengajaran bertema yang dihubungkaitkan dengan tajuk pengajaran lain seperti mewarna, pengetahuan sains, dan pengajaran bahasa. Terdapat pelbagai jenis boneka yang boleh disesuaikan untuk aktiviti bercerita.

Pencerita mempunyai dua pilihan untuk menggunakan teknik ini. Pertama, memilih cerita terlebih dahulu untuk mencipta skrip, kemudian membina boneka berdasarkan watak-watak dalam cerita tersebut. Kedua, pencerita menggunakan sebarang boneka yang akan menjadi watak dalam cerita. Cara kedua ini lebih memberi kebebasan kepada pencerita di samping menggalakkan daya kreativiti pendengar.

Bagi bahan cerita yang pendek dan terlalu panjang, pencerita perlu menulis dalam bentuk skrip berdasarkan cerita itu, sama ada memanjangkan atau memendekkan skripnya. Dialog skrip tidak perlu menggunakan ayat yang panjang dan haruslah disesuaikan dengan pemahaman kanak-kanak. Skrip cerita hanyalah dijadikan sebagai garis panduan pencerita dan boleh diubah suai sewaktu pencerita menyampaikan cerita.

Pencerita perlu berlatih menggunakan teknik menggerakkan lakonan boneka supaya dialog yang dituturkan selaras dengan gerak laku boneka. Variasi suara perlu difikirkan kesesuiannya dengan boneka yang akan digunakan. Penggunaan pentas akan membantu keberkesanan penyampaian sesebuah cerita. Walaubagaimanapun pencerita boleh menggunakan boneka tanpa pentas. Kedudukan pentas boneka boleh disesuaikan di mana-mana sudut.

Membuat boneka

Boneka-boneka ini boleh diperbuat daripada pelbagai jenis bahan, di antaranya sarung tangan, sarung kaki, kertas, bag mabuk udara dan banyak lagi.

Contoh Cara Membuat Boneka Sarung Tangan

Boneka jenis ini adalah antara boneka yang mudah dibuat, ia mempunyai bahagian kepala, pakaian, sepasang tangan dan kadangkala dilengkapkan dengan sepasang kaki. Lakonan boneka sarung tangan memerlukan satu pentas khas dimana pemain boneka dapat melindungi diri di bahagian bawah manakala boneka tangan hanya dapat ditonton dengan bahagian badan dan kepala sahaja.

Alat/ bahan:

Kain belacu/ sarung tangan
Pensel
Gunting
Jarum
Benang jahit dan benang bulu
Berus cat

Cara membuatnya:

1. Lipat belacu sekali. Letakkan tangan di atas kain itu dengan semua jari terlunjur dan tekapkan bentuknya. Lukiskan garisan terputus di luar garisan pertama tadi – ini garisan jahitan. Kemudian lukiskan garisan ketiga di luar garisan terputus-putus itu, ini garisan pengguntingan,
2. Gunting garisan pengguntingan.
3. Jahit di atas garisan putus-putus tadi dengan jahitan halus.
4. terbalikkan sarung tangan yang telah dijahit tadi agar nampak kemas.
5. catkan boneka dengan menggunakan cat atau cat air mengikut watak yang dikehendaki.
6. Jahitkan benang bulu atau benang sulaman sebagai rambutnya.
7. boneka yang telah siap untuk dilakonkan.

Persekitaran

Persekitaran tempat pertunjukan boneka perlu lapang. Kalu boleh dihamparkan sebidang permaidani untuk membolehkan kanak-kanak duduk dengan selesa sambil menghadap kepada pentas boneka.

Susun atur

Boneka hendaklah disusun di sudut perkenbangan bahasa atau di sudut komponen kreativiti dan estetika. Tempat persembahan boneka perlulah lapang tanpa ada sebarang gangguan yang boleh menghalang perjalanan persembahan itu. Susun atur boneka hendaklah mengikut cerita yang hendak disampaikan.

Manakala pentas boneka dicadangkan menggunakan pentas kerusi, pentas tingkap, pentas meja, pentas pintu, pentas papan lipat, OHP dan tanpa menggunakan pentas.

Teknik penyampaian

Terdapat beberapa teknik penyampaian dengan menggunakan boneka. Satu daripada teknik yang boleh digunakan ialah pencerita menggerak lakonkan boneka dengan berdialog secara selari duduk di depan pendengar tanpa menggunakan pentas. Pencerita boleh juga mendapatkan khidmat pembantu dalam menggeraklakonkan boneka. Cara kedua ini disesuaikan dengan pentas boneka. Semasa bercerita, gerak lakon boneka disesuaikan dengan dialog seolah-olah boneka berkomunikasi dengan pendengar. Kedudukan boneka di pentas perlu diambil kira iaitu keluar masuk pentas , jarak serta pertukaran masa dan waktu. Kesan muzik latar boleh digunakan untuk menjadikan cerita lebih menarik.

Aktiviti susulan

Aktiviti-aktiviti nyang berikut adalah antara yang boleh digunakan sebagai aktiviti susulan:

a) Menggerak lakonkan semula cerita
b) Membina boneka
c) Menyanyi menggunakan boneka
d) Mempelbagaikan suara menggunakan boneka

Contoh cerita

Judul: Mengapa Gagak Hitam
Nilai: Gelojoh membawa padah.
Objektif: kanak-kanak dapat mengenal burung gagak dan merak, membezakan pelbagai warna.


Peralatan
- Boneka gagak
- Boneka merak
- Pita rakaman
- Warna
- Prop bingkai (gambar disertakan)

Teks: Merak dengan Gagak

Babak I
Merak : Mari kita warnakan badan kita supaya lebih cantik.
Gagak : Macam mana caranya?
Merak : aku ada kawan. Seorang pemuda yang menjadi pelukis.
Gagak : Oh begitu, cepatlah. Aku sudah tidak sabar lagi.
Merak : Sabarlah, aku akan pergi berjumpa dengan pemuda itu esok.
Gagak : elok benar cadangan awak. Nanti kita jumpa esok di tebing sungai ini ya!

Selain memberikan keseronokan kepada pelajar, bercerita dengan menggunakan boneka dapat juga merangsang minda pelajar untuk memahami sesuatu pelajar itu dengan lebih berkesan terutama dalam kemahiran lisan, kefahaman dan membina sebuah karangan. Guru perlu lebih kreatif terutama dalam penyediaan bahan.

Hubungan dengan Kurikulum dan bidang

Dengan menggunakan boneka untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak akan dapat meningkatkan:
- Daya kreativiti
- Perkembangan komunikasi dan bahasa.
- Sosio emosi
- Menambah ilmu pengetahuan
- Pengalaman

Kepentingan boneka dan hubungannya dengan kurikulum dan bidang pengalaman adalah sebagai kaedah mempengaruhi kanak-kanak:
- Untuk menghubungkaitkan dengan keseronokan.
- Meningkatkan perhatian kanak-kanak dan meredakan tekanan.
- Meluaskan perbendaharaan kata kanak-kanak.
- Memperkenalkan kanak-kanak kepada penggunaan kata simbolik.


Rumusan

Membentuk dan membuat boneka merupakan satu bidang yang mengutamakan penguasaan kemahiran serta penyesuaian watak-wataknya. Perancangan rapi dan mendalam perlu dilakukan untuk mendapatkan satu penampilan yang benar-benar relevan dengan apa yang dihasratkan. Pengetahuan mengenai alat dan bahan diperlukan untuk mengimbangi ciri-ciri reka bentuk di sampin kesesuaian terhadap mesej dan watak yang akan dipersembahkan. Persembahan boneka akan menjadi lebih menarik apabila pereka dapat menampilkan watak-watak yang bersesuaian dengan jalan cerita
.